miércoles, 15 de octubre de 2014

Tema 2: La importància de la Web 2.0 en el canvi del rol del professorat.

En el nostre dia a dia, en aquella activitat quotidiana més corrent i senzilla trobem de manera implícita les tecnologies. Per molt que sapiguem, més o menys, utilitzar-les, quan escoltem parlar de WEB 2.0, ens quedem pensant i preguntant que és, no és cert? Doncs anem a investigar un poquet.

La Web 2.0 és aquella evolució ha que patit tot el món tecnològic. La Web 2.0 ens permet ser actius en reds, compartir, interactuar de manera online, etc. però no hem d’oblidar que hi ha que saber ser crítics i saber seleccionar, pensar que l’accés a tanta informació no vol dir adquirir coneixements. Per tant, quan estem navegant per Twitter o donant un “me gusta” a Facebook, estem utilitzant Web 2.0.



Adjunt el mapa conceptual fet a classe per anar suportant l’escrit amb un poc de suport visual i teòric.



Mapa conceptual fet a classe.

Doncs, si hem estat xerrant de Web 2.0, al mateix temps ens preguntem: I que passa amb l’escola? Bé, l’escola també ha sofert aquest canvi. Actualment tenim centres, alguns, amb una educació molt tecnològica. Així podem dir que aquest pas de Web 1.0 a Web 2.0, ha fet que comptem amb escoles Web 2.0. I tot això comporta que tinguem una figura de professor més actiu i comunicatiu amb els seus alumnes.

He estat cercant informació externa a l’aportada a classe, més que res sobre el paper del professorat a la Web 2.0, he trobat un document molt interessant d’Antonio Chenoll. M’ha agradat aquest paràgraf que parla sobre com ha de ser el professor, diu així: “El profesor debe filtrar todos esos recursos con el fin de seleccionar lo relevante de lo puramente casual y de adecuarlos a un objetivo pedagógico implícito. De esta manera, el profesor no sólo deja de ser el único referente de lengua para los alumnos sino que además se convierte en el guía y potencia el uso de estos recursos como enseñanza implícita fuera del horario escolar y después del fin del curso lectivo.”
Com vam resumir tot aquest llarg tema a la sessió de dilluns, adjunt l’esquema.


Esquema fet a classe.

Parlant sobre Web 2.0, escola 2.0, no podem deixar per comentar aquell nou concepte d’alfabetització digital. Però, que és? Es tracta d’aprendre a utilitzar noves tecnologies.  Com va dir Gutierrez, la ciutadania ha d’estar preparada per a canviar i transformar la informació en coneixement, i així anar transformant i canviant la societat.

Sobre el rol del docent , la Web 2.0 crea un canvi total sobre com de ser un transmissor de coneixements, com fa anys es pensava, a ser un guia per als nens. He trobat un bloc d’un tal, Henry Cardenas, que parla sobre les TIC, Web 2.0 i tot el relacionat amb aquest món. Una de les seves entrades, sobre rol del docent i el paper de l’alumne, ens explica breument i amb claretat com influeix tot aixó en el nin, diu així:” alumno es quien a través de su interacción con otros a través de laweb (…) Allí tiene la posibilidad de seleccionar la información, analizarla,sintetizarla y procesarla, para luego compartirla con sus compañeros y con elmismo maestro, quien por su experiencia, posibilita el manejo de los recursos,sin que haya lugar a desviaciones de la búsqueda propuesta desde un comienzo."

Per tant, segons l’article que he llegit de George Siemens, ens explica que hi ha diversos rols que el professorat ha d’exercir. Tots els papers que han de complir els docents, des de englobar fins a saber filtrar la informació, són importants, però també s’ha de tenir molt present l’aspecte d’aturar-se a pensar com són els nostres alumnes, que necessiten i com li puc aportar tot el material, per a començar aquest procés d’interacció. Mai oblidem això, aprenem de manera col·lectiva!

Per tancar aquesta entrada, us deixo amb un video sobre les TIC en l'educació!


Fins aviat! ;)

No hay comentarios:

Publicar un comentario