viernes, 19 de diciembre de 2014

Les TIC per a la relació família-escola!

Hello a tots! Ja estem arribant al final de l’assignatura, hem parlat i reflexionat moltíssims temes, però ens queda un dels pilars vitals que dona suport a l’escola i als infants, sí estic referint-me a les famílies.

La concepció d’escola inclou el pensar en comunicació, però no només comunicació entre alumnes, entres mestres i alumnes, sinó també comunicació entre l’escola i les famílies. Aquesta ultima “penja d’un fil” ja que no és du a terme com hauria de ser. Realment penseu que existeix una relació bona entre família-escola? S’utilitzen les TIC per a la comunicació entre aquestes dos parts?

En primer lloc us penjaré l’esquema que hem fet a classe i així ja podem partir basant-nos en fonamentació teòrica i al mateix temps organitzem idees.




En primer lloc penso que hem de saber que les TIC fan referència a les tecnologies per a la informació i COMUNICACIÓ. Bé doncs, si com a centre donem suport a l’aprenentatge via TIC com deixem de banda les oportunitats que ens ofereixen les noves tecnologies per a la comunicació amb les famílies. No ho vegeu un poc contradictori i greu? Som “moderns” per alguns aspectes i per altres tornem a l’escola tradicional, on una agenda o llibreta era tot el que necessitàvem per a mantenir contacte amb els pares.

Al vídeo de la professora de la seu de Menorca, Núria Hidalgo, ens deixa ben clar com la tecnologia pot ser un canal fructífer, dinàmic i motivador per a la comunicació entre escola i família. Tal com indiquen Aguilar i Leiva (2012) en La participación de las familias en las escuelas TIC:anàlisis y reflexiones educativasés necessari “una escuela donde se visibilice de manera permanente la necesidad de estimular la participación de las familias, facilitándoles información y también formación para ello.” A més a més diuen que "las experiencias de participación de la familia en la escuela cobran un nuevo significado con las posibilidades que ofrecen las tecnologías de la información y la comunicación".

És cert que sempre ens trobarem amb moltes tipologies familiar, que hi ha que adaptar-nos a elles, però totes aquestes famílies tenen com a objectiu principal el benestar dels seus fills, l’educació, el progrés i aprenentatge. Per tant, a la lectura “Ventajas del uso en familia de las TIC” ens diuen que: "los padres a menudo se sienten desarmados e impotentes, incapaces de controlar unas herramientas que sus hijos, nativos digitales, suelen manejar con mucha más destreza que sus progenitores".  El fet de dominar les noves tecnologies no ha de crear rebuig cap a elles, tot lo contrari. Aquí, com a mestres, tenim el deure de saber inculcar als pares, igual que hem fet amb els fills, els beneficis que tenen les TIC, oferir-los un nou punt de vista i crear en ells preguntes per a que reflexionin i vegin el canvi com a millor i no com a un greu problema per a ells.

Per a que es creï un llaç entre família-escola-tecnologia haurem de crear un PLA d’actuació TIC per a les famílies. Trujillo (2011) al seu bloc “Educa con TIC” ens ofereix unes passes a seguir. Com a futura docent, que ja ens queda poquet, penso que trobant-me jo dintre de l’aula amb aquesta problemàtica em plantejaria fer el següent:

  •  Mostrar una actitud entusiasta i segura del que faig, per a poder convèncer als familiars que tot el que exposo té una base i sentit.
  • Investigar i conèixer cada família.
  • Fomentar la curiositat i així fer que estiguessin interessats en fer algun curs de formació.
  •  Que les famílies tinguessin una participació activa al 100% dintre de l’aula.
  • Doncs, si tot el que esmentat anteriorment es va complint, ja arribaria el punt de col·laborar directament en el bloc de classe, pàgines web, etc.
Tot pot sonar utòpic i difícil, però sé per experiència pròpia, que si et marques uns objectius finalment arribes assolir-los. En la vida no ens regalen res, hem de suar i treballar. No vull ser mestre per a tenir vacances, com molta part de la societat es pensa, vull ser mestre per a fomentar el canvi, per a formar part del desenvolupament dels infants, per aprendre amb ells, per tractar amb les famílies, vull ser mestre per vocació, no importa el que la paraula mestre porti al darrere, mestre és canvi i perseverança. Per tant, jo dic SÍ a l’escola 2.0 i a l’alfabetització tecnològica.

Penjo un exemple de projecte de TIC per a la millora de la relació família escola, a veure si així acabo de convèncer a aquells que encara tenen alguns dubtes!


La meva companya, Patricia Pinar, exposa al seu bloc un exemple de plataforma per a que les famílies puguin veure el que aprenen els seus fills des de qualsevol part del món. Agafeu un poc de temps i mireu, és molt interessant.

Bé doncs, fins aquí per avui. Ha set un plaer compartir tot això amb vosaltres. No vull dir un “goodbye” si no see you soon. Encara ens queda una part important en tot això, venen les pràctiques! Ànim a totes, ens veiem dins dos setmanes.


Bon Nadal!! 






No hay comentarios:

Publicar un comentario